نقد و بررسی بازی The Last Of Us

 نکته ی جالب در مورد داستان نسخه ی جدید این است که تیم ND ایده ی آن را از مستند Planet Earth که توسط شبکه ی BBC تهیه می شود گرفت. در یکی از قسمت های این مستند اثرات نوعی قارچ به نام Cordyceps بر روی مورچه ها نشان داده می شود که پس از مدتی آن ها را از پا در می آورد. مشاهده ی همین مستند باعث شد که جرقه ای در ذهن سازندگان خلاق استودیوی ND به وجود بیاید: چرا در بازی جدید خود، از اثرات یک قارچ انگلی بر روی انسان ها استفاده نکنیم؟ بدین ترتیب زمینه برای نوشتن داستانی متفاوت و هیجان انگیز فراهم می آید و داستان The Last of Us پی ریزی میشود. حتی ND به داستان این بازی در Uncharted 3 نیز اشاره میکند، آن هم از طریق روزنامه ای که تیتر اولش " دانشمندان هنوز در حال درگیری با قارچ کشنده هستند " که در بازی موجود است و بسیاری از گیمرها در حین بازی متوجه آن شدند.داستان The Last of Us، 20 سال پس از شیوع آلودگی توسط قارچ نامبرده در تمام کره زمین آغاز می گردد. ماجراهای بازی از شهر پیتزبورگ، واقع در ایالت پنسیلوانیای آمریکا و با دو کاراکتر آغاز می شود: Joel، مردی حدودا چهل ساله که ND او را مردی " بی رحم " معرفی کرده که در اوضاع نابسامان شیوع آلودگی قارچی در تمام دنیا، به قاچاق سلاح و دارو برای منطقه ی قرنطینه شده ای که انسان ها در آن روزگار می گذارنند مشغول است. Ellie، دختری 14 ساله و بی سرپرست است که در منطقه ی قرنطینه شده ی انسان ها زندگی میکند. او به جمع آوری اشیای مختلف از قبیل کتاب ها، سی دی و غیره علاقه مند است. ND الی را دختری با هوشی فراتر از دختران 14 ساله ی دیگر دانسته است که هیچ اطلاعاتی از دنیای پیش از آخرالزمان ندارد. اما سرنوشت این دو را به هم پیوند می دهد و به گفته ی ND، باید بین این دو انتظار شکل گیری رابطه ای همانند رابطه ی Nathan Drake و Tenzin در سری آنچارتد اما در ابعادی گسترده تر داشته باشیم، شاید روابط عمیق پدر و دختری بهترین جمله برای وصف روابط بین الی و جوئل باشد.




همانطور که گفته شد، الی در منطقه ی قرنطینه شده ی نظامی زندگی میکند، جایی که اگر شخصی آلوده به آن وارد شود، آلودگیش توسط اسکنرها مشخص شده و برای جلوگیری از شیوع آلودگی درون منطقه در جا کشته خواهد شد. گفته شده است که این آلودگی قارچی از طریق هوا نیز منتشر می شود، اما تنها در شرایطی که هاگ های این قارچ به تعداد زیادی در محیطی بسته منتشر شوند موجب آلودگی خواهند شد، و برای همین است که در بازی کسی را در حالی که صورتش را با ماسک پوشانده است نمی بینید. داستان بازی از جایی آغاز می شود که جوئل به دلیلی نامعلوم سعی بر این دارد که الی را از منطقه خارج کند، اما نظامیان وی را تعقیب کرده و هر لحظه ممکن است که الی را رها کند و تنها بگذارد. اما یکی از دوستان جوئل در هنگام مرگش از او درخواست می کند که الی را به مکانی امن منتقل کند، این چنین است که او و الی سفر خود را برای رهایی از دنیای آفت زده به سوی مکانی امن و سالم آغاز می کنند. با وجود اطلاعات کمی که در مورد داستان بازی منتشر شده است، میتوان با اطمینان گفت که The Last of Us از داستانی جذاب و درگیر کننده، همانند دیگر آثار ND بهره می برد. آقای Druckmann، کارگردان هنری این بازی اظهار داشته است که می خواهد The Last of Us سطح داستان پردازی را در صنعت بازی بالاتر ببرد، چرا که بازی های این دوره از نظر داستانی در سطح مطلوبی قرار ندارند. همچنین آنها اظهار داشته اند که این بازی پایانی معلق و مبهم نخواهد داشت و آنان تنها به یک نسخه از این بازی فکر میکنند. با این حال مدتی پس از آن ND اعلام کرد که The Last of Us قطعا عنوانی خواهد بود که به عنوان یک IP جدید، توسط آنان پشتیبانی خواهد شد.




اما گیم پلی، چیزی است که با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط تست کننده های مجله ی GameInformer می توانیم در مورد آن با اطمینان بیشتری سخن بگوییم. شما در The Last of Us کنترل جوئل را در نمای سوم شخص بر عهده دارید و الی توسط هوش مصنوعی بازی که از آن با عنوان " Balance of Power " نام برده شده کنترل می شود. در بازی هم شاهد سلاح های سرد و هم سلاح های گرم خواهید بود که به نظر می رسد هر دو گروه در صورت استفاده مستهلک شده و کارایی شان را از دست می دهند. ND در خلق مبارزات این بازی، از فیلم No Country for Old Men تأثیر پذیرفته است، دنیایی که در آن یک گلوله برای کشتن کافی است. گفته شده است که در حین مبارزات، زاویه دوربین بازی به سبک Resident Evil 4 جوئل را از شانه نشان می دهد و الی نیز در حین مبارزات " به خوبی خود را پنهان کرده و دست و پاگیر شما نمی شود ". با این حال در تریلر اولیه بازی دیدیم که الی با ضربات چاقو به کشتن دشمنی که به جوئل حمله کرده است کمک میکند. حتی ممکن است با پرتاب آجر به سمت دشمنان، در کشتنشان نقش مستقیمی داشته باشد. طبق اطلاعات منتشر شده، الی در مبارزات جوئل را راهنمایی کرده و به او هشدار می دهد و در حل برخی از معماها ( که هنوز وجودشان در بازی مبهم است ) بسیار مفید ظاهر خواهد شد. به نظر می رسد که مهارت های الی در طول بازی به نحوی ارتقا خواهند یافت که تاکنون به چگونگی آن اشاره ای نشده است. شما بازی را از شهر پیتزبورگ آغاز خواهید کرد و در مسیرتان برای رهایی از این دنیای آلوده، از شهرها و روستاهای مختلف آمریکا گذر خواهید کرد و با گروه های مختلفی از انسان های آلوده یا انسان های معمولی مواجه خواهید شد. برخی از آنان دشمن شما محسوب شده و برخی دیگر شما را یاری خواهند کرد.

بنابر گفته ی مسئولان ND، دشمنان شما در صورتی که بفهمند که مسلح به سلاح گرم هستید، در جایی پنهان می شوند و از حمله پرهیز می کنند. اما به محض این که متوجه شوند شما سلاح سرد در دست دارید، در تعداد بسیار زیاد به شما حمله کرده و از مزیت برتری عددی شان بر شما استفاده می کنند. این دشمنان از کشته شدن همنوعانشان خشمگین شده و به همدیگر هشدار می دهند و با استراتژی خاصی به شما حمله می کنند. گفته شده است که The Last of Us از سیستم بازیابی سلامتی خودکار استفاده نمی کند و در طول بازی باید به دنبال بسته های سلامتی باشید، و این کار درجه ی سختی بازی را به شدت بالا می برد. با این که تمرکز اصلی تیم سازنده بر روی بخش تک نفره ی این عنوان بوده است، اما احتمال وجود یک بخش چند نفره ی جذاب نیز در این بازی به شدت بالاست. آقای Bruce Straley، کارگردان این بازی در این خصوص گفته است که : " ما وجود نوعی بخش آنلاین برای بازی را در نظر گرفته ایم. ایده های زیادی پیرامون این موضوع مطرح است با این حال هنوز هیچ کدام عملی نشده اند. تنها چیزی که میدانیم این است که بخش آنلاین بازی فوق العاده خواهد بود. " 

The Last of Us از لحاظ گرافیکی نیز عنوانی شاخص در بازی های هم سبک خود محسوب می شود. در اسکرین شات ها و تریلر منتشر شده ( که به گفته ی سازندگان، مستقیما توسط PS3 رندر شده اند ) شاهد نورپردازی عالی، مدلسازی پر جزئیات و حرکات نرم و روان کاراکترها بوده ایم. گفتنی است که در طراحی الی و جوئل، از مدل های واقعی استفاده شده است. الی بر خلاف تصور اذهان عمومی از روی Ashley Johnson و جوئل از روی Troy Baker، که هر دو از بازیگران تقریبا مشهور آمریکایی هستند مدلسازی شده اند. طراحی محیط آشفته و پر از علف های هرز شهر پیتزبورگ و دنیای متروک The Last of Us، شما را به شدت به یاد اتمسفر حاکم بر فیلم I Am Legend با بازی ویل اسمیت می اندازد. با توجه به این که طراح هنری این بازی پیش از این بر روی عنوان Enslaved کار کرده است، باید انتظار محیط های پرجزئیات و فوق العاده پویایی را از The Last of Us داشته باشیم. وظیفه ی ساخت موسیقی The Last of Us نیز به آقای Gustavo Santaolalla سپرده شده است که پیش از این برنده ی 2 جایزه ی اسکار برای فیلم های Brokeback Mountain و Babel شده اند. ND از این موزیسین خبره درخواست تمرکز بر موزیکی احساسی به جای موزیکی دلهره آور کرده است. 

The Last of Us عنوانی متفاوت از Naughty Dog و اولین عنوان با رده ی سنی M این شرکت خواهد بود که برای عرضه در اواخر 2012 یا اوایل 2013، به طور انحصاری برای کنسول PS3 در نظر گرفته شده است. آیا جوئل و الی می توانند موفقیت نیتن دریک را در صنعت بازی دوباره تکرار کنند؟ تا انتشار جزئیات بیشتر از این بازی صبر خواهیم کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط a.roonama

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 32
بازدید کل : 17620
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

كد ماوس